Doftljus

Att göra egna doftljus är inte svårt.
Man smälter ljusmassan i vattenbad för att sedan tillsätta doftessens innan man häller upp massan i formar.
Köper man gjutmassa följer det med vekar men annars kan man köpa dem på sidan av.



Jag köpte min gjutmassa på färghandel. Den rostfria bunken jag hade stearinet i köpte jag för 15:- på loppis, även flera av glasen/muggarna jag gjöt i köptes på loppis för en billig penning.
Viktigt att tänka på att använda formar som tål hög värme!!

I de flesta tillsatte jag lavendeldoft som jag skickat efter från Panduro, men man kan ta valfri doft eller utan doft om man hellre vill det!
( Tror säkert man kan använda de essenser man köper till de former där man har ett värmeljus under och häller i några droppar doft i vatten ovan. )

004-3.jpg

Vekarna tyngs ner i botten. Jag knöt veken runt en skruv och sen på en penna ( snodde av sonen) så veken hamnar i mitten. ( Något så när iallfall.....)



Många ljus blev det.
Muggarna är köpta på loppis med kommer från början från IKEA. Typ kaffemuggar/ the-muggar utan öra.



Gjutmassan hälls försiktigt i!
Låt stelna. Runt veken kan det bli som en liten frop när massan stelnat och jag smälte lite till för att fylla igen gropen.
Mina ljus fick stelna 1 dygn sen klippte jag till vekarna i lagom storlek. ( + lämnade tillbaks alla pennor jag lånat!!)Sen var det bara att njuta av god doft i hela huset!! Formarna kan man ju använda om och om igen!!

Man kan även smälta ljusstumpar eller ljus som gått av, blivit böjda osv.



Här har jag blandat vita och röda ljus. När de smält får man fiska upp alla vekar.
Dessa tillsatte jag vanliga pepparkakskryddor i!!
Färgen blev teracotta-aktigt!
Formarna till dessa är helt vanliga värmeljushållare köpta på IKEA för billig peng.
 


Och visst luktade det pepparkaka och jul när jag tände ljusen!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Dedär såg roligt ut, ska jag nog prova! :)

Kram

2011-12-11 @ 17:35:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0