Tyggarn

Ofta så har man gamla påslakan eller lakan som är uttjänta. De har kanske hål eller gått sönder och man har köpt nya fräscha. Ofta får då de gamla lakanen bli putstrasor etc.
Men man kan ju även tillverka grytlappar, väskor, korgar eller mattor av dem.
Själv har virkat en väska av ett gammalt påslakan och delar av ett underlakan. ( Handtag och rand i brunt)



Det blir ju lika tjockt som en trasmatta när man virkar med tygremsor...Så det blev ju en rejäl väska.

 



Köpte ett stort påslakan på Erikshjälpen och satt igårkväll och rev långa tygremsor remsor av det.
Bäst är om man inte får så många skarvar....
Riv i trådriktningen ca 1½-2½ cm breda remsor. Försök få en så lång remsa utan skarvar så är det roligare när man virkar.

( Ovan från boken Galen i garn där man visar hur man klipper och river för att få lååånga remsor)



Idag har jag börjat virka av tyggarnet jag "gjorde" igårkväll.



Vet inte ännu om det ska bli en rund matta till pysselrummet eller om jag ska göra som bilden ovan från boken "Galen i garn" av Susanna Zacke och Sania Hedengren.
Där har man tagit 2 runda mattor, sytt ihop dem och fyllt dem med fluff och gjort en sittpuff.
Vi får se!

Snyggt är det ju iallfall!!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Sittpuffen såg härlig ut!

Lycka till :) (inte för att jag tror du behöver de) ;)

Kram

2011-12-09 @ 19:34:29
Postat av: lillamyspyssel

Lite roligt med tyggarn då det snabbt ökar i storlek för varje maska...

Trevlig helg!!

Kram

2011-12-10 @ 10:50:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0