Mormorsrutor

Håller på att virka sk. mormorsrutor till en filt.


Ofta virkas de i många olika kulörer av restgarner, med olika grovlekar. 
Jag vill ha enhetliga färger så jag kör "bara" 2 färger.  Vit och beige.
Själv har jag valt en mjukt bomull och acrylgarn och virknål med storlek 5.

Har man flera olika färger är det bra om man avslutar sista varvet med samma färg för att få en enhetlig känsla.
Så här gör man;



Lägg upp 5 luftmaskor( lm)  och slut dessa till en ring med en smygmaska ( sm).



Virka nu 2 halvstolpar ( hs) 

 

2 lm, 2 hs med nedtag i ringen, 2 lm och upprepa detta 2 ggr till.
Fäst med en smygmaska.
Nu har du en fyrkant med luftmaskor som bildar hörnen på din mormorsruta.


Byt färg.
Virka nu 2 hs, 2 lm och 2 hs i samma hörn.



För att ta sig från ett hörn till nästa virkar man 1 lm. 2 hs, 2 lm och 2 hs, sedan 1 lm till nästa hörn osv
. Fäst med en smygmaska.


Byt färg igen och virka på samma sätt som tidigare.
2 halvstolpar i ena hörnet, 2 luftmaskor och 2 halvstolpar i samma hörn. Virka 1 luftmaska, 2 halvstolpar i nästa hål, 1 luftmaska osv.
På detta sätt virkar man en så stor ruta som man vill ha.


Här ser man lite olika storlekar på rutor. Jag har valt att ha den större storleken som mäter ca 10x10cm.
Dock har jag kvar det tråkiga med att virka rutorna....Nämligen att fästa alla trådar som blir på baksidan.....

Dessa virkar man eller syr sedan ihop till en filt, överkast, poncho, kudde eller ett täcke till en dockvagn kanske?

Här kommer lite exempel från andra bloggar;

http://textilmedmera.files.wordpress.com/2011/01/mormorsfilt_500_2.jpg

http://frubettys.blogg.se/images/2010/029_101360910.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_-_xNq9mOYAA/S3PgslnkXdI/AAAAAAAAAqA/wqMryKOHup8/s400/mormorsrutor,+leva+%26+bo.jpg


Kommentarer
Postat av: Jennie

Kommer säkert bli en jättefin filt! :)

Själv tapetserade jag för första gången i mitt liv igår, d gick faktiskt riktigt bra! Så de kan man ju göra fler ggr...men sticka därimot skulle nog bli för pilligt för min del ;)

Kram!

2012-01-09 @ 08:35:01
Postat av: s p i n d e l t j e j e n (och lilla Pyret i magen)

Jag har börjat att virka, men det tar liiiite lång tid för mig :)

2012-06-22 @ 00:11:35
URL: http://www.spindeltjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0